قیمت پایین و کیفیت بالا
خرید موتور XU7 برای دوستانی که نیاز به تعویض موتور دارند، امری بسیار مهم و ضروری است.
به طور کلی، به هنگام خرید موتور XU7 باید به نکات مهمی توجه کرد تا بتوان یک خرید ایده آل و مناسب انجام داد.
خرید موتور XU7 یک تصمیم مهم است که نیاز به توجه به چند نکته دارد.
برخی از این نکات عبارتند از:
1- نوع و کیفیت موتور: موتور XU7 دارای دو نوع شرکتی و بازاری است که قیمت و کیفیت آنها متفاوت است.
موتور شرکتی از کارخانه سازنده تامین شده و فاقد شماره سریال است.
موتور بازاری از خودروهای کارکرده جدا شده و دارای شماره سریال است.
برای خرید موتور شرکتی باید مجوز از شماره گذاری ناجا داشته باشید و برای خرید موتور بازاری باید از اصالت و سلامت آن اطمینان حاصل کنید.
قیمت خرید موتور XU7 شرکتی حدود ۲۸٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان و قیمت موتور بازاری حدود ۲۶٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان است.
شما میتوانید برای دریافت قیمت آنلاین موتور کامل XU7 با کارشناسان مجموعه ما تماس بگیرید و سایر اطلاعات مورد نیازتان را نیز از آن ها دریافت نمایید.
2- سازگاری موتور با خودرو: موتور XU7 قابل استفاده در خودروهای پژو 405، پژو پارس، سمند، رانا و روآ است.
باید مطمئن شوید که موتور خریداری شده با نوع خودرو سازگار باشد و نیاز به تغییرات زیاد در سیستمهای جانبی نداشته باشد.
3 کاربرد و نگهداری موتور: خرید موتور XU7 نیاز به رعایت برخی نکات در کاربرد و نگهداری آن دارد.
باید از بنزین با اکتان ۹۵ یا بالاتر، روغن با کیفیت مناسب، ضد یخ و ترکمتر استفاده کنید.
همچنین باید دور موتور را بالای ۵۰۰۰ rpm نگذارید و در صورت افزایش فشار آب، دنده را عوض کنید.
در مورد خرید موتور XU7:
این موتور جزء خانواده XU از گروه پژو-سیتروئن است و حجم آن ۱۷۶۱cc است.
این موتور دارای ۸ سوپاپ، قطر سیلندر ۸۳ mm، کورس پیستون ۸۱.۴ mm و نسبت تراکم ۹.۳ است.
XU7 در ابتدا با کد jpk به ایران آمد.
این نسخه قدرت و گشتاور کمتری نسبت به نسخه jp/l3 LFZ داشت که بعداً جایگزین آن شد.
علت این تفاوت تراکم کمتر این نسخه بود.
موتور XU7 در سال ۱۹۸۲ تولید شد و تا سال ۲۰۰۰ در سیتروئن Xsara استفاده میشد. بعد از آن PSA با تغییر سرسیلندر به ۱۶ سوپاپ و تعویض برخی قطعات، از این موتور به مدت طولانی استفاده کرد.
این انجین قدرتمند ۱۰ سال پیش در یک مطالعه روی تاثیر افزودنیهای بنزین مثل اتانول و MTBE مورد آزمایش قرار گرفت.
براساس نتایج این مطالعه، گشتاور بیشینه پیشرانه در دور ۳۰۰۰ rpm به دست میآید و در حالت بار کامل و با استفاده از بنزین اکتان ۸۷، بالاترین گشتاور در دامنه ۲۲۵۰ – ۴۵۰۰ rpm قابل دسترس است.
همچنین در دورهای ۲۰۰۰ – ۴۷۵۰ rpm نیز بیش از ۹۰ درصد گشتاور تولید میشود.
با تغییر سرسیلندر به ۱۶ سوپاپ و استفاده از منیفولد و دریچه هوای XUM، این دامنه بسیار طولانیتر خواهد شد و پیشرانه را بسیار قویتر خواهد کرد.
علاوه بر این، با استفاده از بنزین سوپر یا مکملهای اتانول و MTBE، گشتاور بیشینه در دور ۲۷۵۰ rpm و قدرت بیشینه در دور ۶۰۰۰ rpm (با بنزین معمولی در ۵۵۰۰ rpm) رخ خواهد داد.
با استفاده از بنزین معمولی، خودرو شما گشتاور ۱۴۳ n.m و قدرت ۹۲ hp خواهد داشت.
پس اطلاعات منتشر شده توسط ایرانخودرو درباره این پیشرانه (گشتاور ۱۵۳ n.m و قدرت ۱۰۰ hp) با فرض استفاده از بنزین سوپر و شرایط آزمایشگاه به دست آمده است.
همینطور در مورد پیشرانههای TU5 (142n.m و 110hp) و EF7(159n.m و 115hp) نیز این عددها با فرض استفاده از سوخت با اکتان بالا و شرایط آزمایشگاه حاصل شدهاند.
ایرانخودرو نیز در دفترچه راهنمای خودرو با پیشرانه XU7، بنزین با اکتان 95 را به عنوان سوخت مناسب پیشنهاد کرده است.
پس این پیشرانه با بنزین سوپر با اکتان 95 همخوان است ولی با سوخت CNG همخوان نبوده و استفاده زیاد از آن ممکن است به آن آسیب بزند.
بااینحال براساس تجربه، موتور XU7 با استفاده از سوخت گاز طبیعی، استهلاک کمتری نسبت به انتظار داشته است.
براساس ضریب تراکم پیشرانهها، اکتان مناسب برای سه پیشرانه پرتیراژ ایکو به شرح زیر است:
XU7: 96, TU5:101, EF7:104
پس پیشرانههای جدیدتر ایرانخودرو بسیار وابسته به کیفیت بنزین هستند و استفاده از بنزین معمولی باعث استهلاک زیادشان خواهد شد.
علاوه بر این، TU5 و EF7 به دلیل دمای کاری بالاتر و نیاز به دور موتور بیشتر برای کشش بهتر و همچنین جنس بلوک چدنی که گرما را ذخیره میکند، نیاز به روغن با کیفیت بالاتری دارند که هزینه بیشتری را میطلبد.
اما در مورد بازده گرمایی، خودرو شما در دور ۳۵۰۰ – ۴۰۰۰ rpm بازده گرمایی بالاترین و مصرف سوخت کمترین مقدار خود را دارد.
اگر فشار آب خودرو در حال افزایش باشد، بهتر است دنده را عوض کنید و دور موتور را تا محدوده ۲۵۰۰ – ۳۰۰۰ rpm کاهش دهید.
چون در این حالت بازده گرمایی کمترین مقدار خود را خواهد داشت.
خرید موتور XU7 برای مالکان کدام خودرو ها واجب است؟
اگر خودروهای GLX 405، پارس سال و سمند LX را دارید، باید بدانید که این خودروهای مناسب برای خانواده و سرنشینان زیاد هستند.
موتور XU7 در دورهای پایین گشتاور زیادی دارد و باعث میشود که نیاز به تعویض دنده در هنگام سبقت گرفتن کم شود و شتاب اولیه بهتری نسبت به EF7 و TU5 داشته باشد.
ولی چون تعداد سوپاپها کم است و منیفولد طراحی مناسب ندارد، در دورهای بالا تنفس پیشرانه محدود میشود و گشتاور و کشش آن در دورهای بعد از ۴۰۰۰ rpm کاهش مییابد و در نتیجه در شتاب ثانویه و سرعت بالاتر از ۱۳۰ kmh از رقبای خود عقب میافتد.
این مشکل با تغییر سرسیلندر به نوع ۱۶ سوپاپ و استفاده از منیفولد و دریچه هوای XUM با دِبی هوای بالاتر رفع خواهد شد و پیشرانه در سرعتهای بالا نیز قوی خواهد بود.
نگران واشر سرسیلندر هم نباشید.
اگر سیستم خنککننده خودرو سالم باشد، ضد یخ استفاده کنید و پیچهای سرسیلندر را با ترکمتر محکم کنید و دور پیشرانه را بالای ۵۰۰۰ نگذارید، استهلاک پیشرانه کمتر از EF7 و TU5 خواهد بود.
باید بگوییم که بعد از گذشت بیش از یک دهه از عرضه TU5 و EF7، هنوز هم بالای ۵۰ درصد از تولیدات سالانه ایرانخودرو در گروه پژو و سمند و اکثر تاکسیهای شهری و بینشهری از XU7 استفاده میکنند.
این تاکسیها که در تابستان گرم با ۵ سرنشین و کولر و با سوخت گاز، روزانه مسافت زیادی را طی میکنند، با دوام بودن و استهلاک کم پیشرانه خود را ثابت کردهاند.
البته که باید با مصرف سوخت زیاد و سر و صدای بالای آن هم حال کنید.
موتور XU7 قدیمی است ولی با توجه به بازار دست دوم بهتر و قیمت کمتر قطعات و دستمزد، معلوم است که در ایران گزینه بهتر همین است.
در صورتی که در مورد خرید موتور XU7 سوالی داشتید، میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان بهره مند شوید.